
Kuten melko monessa maassa, myös Unkarissa, on soveliasta tipata lähes kaikkialla (esimerkiksi takseissa, ravintoloissa, kampaamoissa) ja käsittääkseni tipit muodostavat melko suuren osan palvelualojen henkilöstön palkoista. Monissa paikoissa tippi on lisätty usein laskun loppuun (n.10-15%), jolloin ekstraa ei enää sen päälle tarvitse laittaa.
Tavallisesti tipin jättäminen on ele, joka viestii, että asiakas on tyytyväinen ja valmis maksamaan hiukan pyydettyä enemmän. Kuitenkin tuntuu, että joissakin paikoissa tarjoilijat odottavat saavansa enemmän, mikäli tippiä ei ole lisätty laskun loppusummaan, siitä huolimatta että palvelu on ollut surkeata. Hyvä esimerkki sattui jokin aika sitten kämppisteni ollessa kahvilassa, jossa tarjoilija käyttäytyi todella tökerösti. Menut paiskattiin pöytään, eikä tarjoilija ollut liian palvelualtis muutenkaan. Yksi kämppiksistäni koki palvelun sen verran ikävänä, että päätti olla tippaamatta lainkaan ja maksaa tasan sen summan, joka laskuun oli kirjattu, jolloin tarjoilija ilmoitti suuttuneena: "This is not enough!". Kämppikseni ilmoitti tippaavansa ainoastaan hyvästä palvelusta ja tämä ei sitä hänen mielestään ollut. Tarjoilija suuttui entistä enemmän. Mielestäni kämppikseni toimi täysin oikein, sillä jonkinlaista ammattitaitoa ja palvelualttiutta täytyy asiakaspalvelussa työskentelevän omata siitäkin huolimatta, että asiakaspalvelukulttuuri on täällä erilainen kuin meillä Suomessa. Kaupoissa apua saa harvoin englanniksi, mikäli sitä tarvitsee ja tavalliset ruokakaupan kassat näyttävät usein enemmän kuin tympääntyineiltä, eikä heitä ei voi tosiaan kehua asiakaspalvelun ammattilaisiksi. Palautetta eivät kerää juuri muut kuin hotellit, joten se tuntuu olevan melko länsimaalainen tapa. Suomeen on kuitenkin kiva palata ja päästä asioimaan kaupassa, jossa kaupan kassalta saa usein hymyn sekä hyvänpäiväntoivotuksen. Suomessa ei myöskään enää tarvitse ihmetellä, tuleeko tipata vai ei ja jos, niin kuinka paljon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti